Jazda na rowerze to znana i powszechnie uprawiana aktywność sportowa, bardzo przyjemny sposób spędzania czasu na powietrzu. Jest to również jedna z opcji transportu, przemieszczania osób i rzeczy. Nieodłączna i konieczna część wyposażenia roweru to lampki rowerowe czyli oświetlenie roweru, które jest szczególnie istotne w jeździe po zmroku. Odpowiednie źródła światła w które wyposażamy rower to jedna z podstaw troski o bezpieczeństwo swoje i innych podczas jazdy. Dzięki nim można uzyskać właściwą i pożądaną widoczność na drodze, ale również inni członkowie ruchu drogowego mogą zauważyć rowerzystę w odpowiednim momencie.
Przepisy dotyczące oświetlenia rowerowego
Przy zastanawianiu się nad kwestią oświetlenia rowerowego, warto sprawdzić jak wyglądają przepisy regulujące to zagadnienie. Według Rozporządzenia Ministra Transportu (6.06.2013), rowerzysta powinien posiadać zamontowane na swoim sprzęcie (i sprawne rzecz jasna) – z przodu minimum jedno światło pozycyjne, selekcyjne białe lub żółte, oraz z tyłu światło czerwone odblaskowe (i nie w kształcie trójkąta) oraz chociaż jedno pozycyjne, czerwone. Konieczne jest, aby mieć włączone lampki gdy poruszamy się w nocy, w tunelu lub przy złych warunkach atmosferycznych, przy złej widoczności. W ciągu dnia, gdy widoczność jest wystarczająco odpowiednia to nie ma wymogu prawnego, aby rowerzysta korzystał z tych świateł co nie oznacza, że nie warto korzystać. Jednak po zmroku ich brak grozi mandatem, ale co ważniejsze niebezpiecznym zdarzeniem drogowym. Jedynym światłem, które według przepisów musi być zamontowane na stałe to czerwone światło tylne, odblaskowe. Oprócz rodzaju i ilości świateł rowerowych, istotna jest również wysokość na jakiej lampki się znajdują. Powinny być nie niżej niż 25 cm od powierzchni po której się jeździ, ale też nie wyżej od niej niż 1,5 metra co oznacza, że czołówka umieszczona na kasku może być traktowana jako dodatkowe źródło światła. Zatem dobre lampki rowerowe to także takie, które spełniają wymogi prawne.
Rodzaje oświetlenia rowerowego
Lampki rowerowe można podzielić według różnych kryteriów. Główny podział tego sprzętu to:
- lampki przednie ostrzegawcze,
- lampki przednie oświetlające,
- lampki tylne.
Każda z tych pozycji różni się od siebie nieco swoją funkcją, miejscem na rowerze, ale tez wielkością i mocą. Lampki przednie ostrzegawcze nie oświetlają drogi, ale dzięki nim rowerzysta jest widoczny dla innych. Lampki przednie oświetlające mają mocniejsze światło – osoba na rowerze jest widoczna, ale jednocześnie rozświetlają też drogę. Natomiast ostatnia kategoria czyli lampki tylne również pomagają w dostrzeżeniu rowerzysty, ale są po prostu umiejscowione z tyłu roweru. Świadomość tych poszczególnych kategorii jest bardzo ważna ponieważ przepisy dotyczące składu rowerowego oświetlenia opierają się właśnie na tym podziale.
Inny przykład podziału (tym razem ze względu na sposób generowania strumienia światła) to:
- lampy led,
- lampy halogenowe,
Z reguły lampy typu led charakteryzują się tym, że są bardziej energooszczędne od halogenowych, a w konsekwencji ich akumulatory wolniej się zużywają. Jednak zarówno ledy jak i halogeny mogą zapewnić odpowiedni poziom oświetlenia (tutaj głównie rozumianego jako moc światła).
Jakie lampki rowerowe wybrać?
Przy dobieraniu odpowiednich lampek rowerowych dla siebie warto zwrócić uwagę na co najmniej kilka elementów Należy się zastanowić się nad tym w jakim terenie (w rozumieniu ilościowym) planujemy jeździć, o jakiej porze dnia lub nocy oraz jak często. Są to informacje przydatne przy zdefiniowaniu potrzeb danego rowerzysty w zakresie oświetlenia. Wiedza o tym czego się chce i potrzebuje będzie bardzo pomocna przy wyborze ponieważ aktualnie na rynku oferta zróżnicowana. Poniżej przedstawiamy tylko niektóre parametry, które warto sprawdzić:
- moc światła – moc oświetlenia rowerowego wyraża się za pomocą lumenów. Dostępne są światła o różnej wartości lm, a wybór powinien być zależny od potrzeb. Jeśli ktoś szuka lampek do jazdy ekstremalnej w znikomym oświetleniu terenowym, to 600-1000 lumenów jest podstawą, a do jazdy na terenie zabudowanym z np. dużą ilością lamp ulicznych to taka ilość nie będzie koniecznie potrzebna,
- tryb pracy – lampki rowerowe mogą oświetlać ciągle lub na zasadzie migania. Te drugie skutecznie powodują, że rowerzysta jest bardziej widoczny dla innych uczestników ruchu i zużywają mniej energii niż pracując w trybie ciągłym,
- czas pracy lub równoważnie pojemność akumulatora – czyli jak długo możemy cieszyć się pracą urządzenia,
- wodoodporność i wytrzymałość na upadki,
- montaż do roweru- istnieją różne mechanizmy przy lampkach i nie każdą lampkę będziemy w stanie przytwierdzić do danego modelu roweru,
- cena – oczywiście również należy przemyśleć jaką kwotą dysponujemy do wykorzystania na oświetlenie. Cena takich produktów jest przeróżna – waha się raczej od kilkunastu do kilkaset złotych.
Szczególną uwagę warto zwrócić na lampki rowerowe Vayox oraz akcesoria (np. system mocowania), które z jednej strony umożliwiają spełnienie wymogów prawnych, ale co niemniej ważne pozwalają dobrać źródło oświetlenia w zależności od potrzeb czy osobistych preferencji i przy zachowaniu niewygórowanej ceny.
Zapraszamy do kontaktu
W razie wątpliwości dotyczących sposobu funkcjonowania i/lub wyboru elementów oświetlenia rowerowego zachęcamy do kontaktu z Vayox na przykład poprzez formularz kontaktowy lub infolinię.
Odpowiemy na wszelkie pytania.